23 فوریه 2024- تحقیقات جدید درNextGen Precision Health ، یک درمان بالقوه برای علت زمینه ای بیماری قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کشف کرده است.

یکی از ویژگی های رایج دیابت، سخت شدن و انعطاف ناپذیری رگ های خونی ناشی از آسیب به سلول های اندوتلیال در سیستم عروقی است. با گذشت زمان، این امر می تواند منجر به ایجاد و پیشرفت بیماری قلبی عروقی شود که علت شماره یک مرگ و میر در بیماران دیابتی است. از آنجایی که اختلال عملکرد اندوتلیال به طور علّی با بیماری های قلبی عروقی مرتبط است، نیاز قابل توجهی برای شناسایی اهداف درمانی جدید برای بهبود عملکرد اندوتلیال در بیماران دیابتی نوع 2 وجود دارد.

اکنون یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه میسوری دریافته است که فعالیت نورآمینیداز در گردش خون موش های دیابتی نوع 2 و انسان افزایش می یابد. آنها توانستند در یک سری از آزمایشات در سلول های اندوتلیال کشت شده و رگ های خونی جدا شده، افزایش نورآمینیداز را با اختلال عملکرد اندوتلیال مرتبط کنند.

پرفسور Luis Martinez-Lemus، استاد برجسته در تحقیقات قلب و عروق در دانشکده پزشکی دانشگاه میسوری، گفت: از آنجایی که ما می دانیم که نورآمینیداز در خون بیماران دیابتی نوع 2 افزایش می یابد و وجود آن باعث اختلال عملکرد اندوتلیال می شود، مهم است که آن را به عنوان وسیله ای برای رسیدگی به عوارض قلبی عروقی که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با آن مواجه می شوند، هدف قرار دهیم.

این تیم همچنین دریافت که مهار نورآمینیداز با استفاده از زانامیویر، یک داروی استنشاقی خوراکی که برای درمان ویروس آنفولانزا استفاده می‌شود، عملکرد اندوتلیال را در موش‌های دیابتی بهبود می‌بخشد.

دکتر Jaume Padilla، دانشیار فیزیولوژی تغذیه و ورزش در دانشگاه MU، گفت: این تحقیق مکانیسم‌هایی را در سطح مولکولی آشکار کرد که نورآمینیداز از طریق آنها اختلال عملکرد اندوتلیال را تقویت می‌کند و این مکانیسم‌ها می‌توانند به صورت اهداف درمانی مورد استفاده قرار گیرند. بهبود عملکرد عروق در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می تواند به آنها کمک کند زندگی طولانی تر و بهتری داشته باشند، به همین دلیل این تحقیق بسیار مهم است.

این مقاله اخیراً در مجله آمریکایی فیزیولوژی-قلب و فیزیولوژی گردش خون منتشر شد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240223/Researchers-identify-potential-treatment-for-cardiovascular-disease-linked-to-Type-2-diabetes.aspx